Foreningen

Solar City Denmark arbejder for, at Danmark bliver udviklings- og demonstrationsområde indenfor solenergi og energioptimeret byggeri med løsninger af høj arkitektonisk kvalitet.

Dette ved at fremme og deltage i:

- bygningsintegrerede solenergiløsninger
- bydelsplaner med solenergi
- forskning- og udviklingsprojekter
- internationalt samarbejde
- vidensdeling og formidling
- networking og netværksdannelse
- undervisnings- og forskningsindsatser omkring solenergi

Målet skal opnås gennem samarbejder med arkitekter, kommuner, offentlige og private bygherrer, solenergivirksomheder, ingeniører, boligorganisationer, arkitektskoler, forskningsinstitutioner, bygherre rådgivere, faglige organisationer, foreninger.

Aktiviteter og sekretariat

Foreningens aktiviteter og sekretariat finansieres af indtægter fra medlemskontingenter, arrangementer og projektdeltagelse.

Foreningen udgiver bøger på eget forlag.

Baggrund

Solar City Copenhagen blev etableret 2004 i et samarbejde mellem Københavns Kommune, Energistyrelsen og private virksomheder. Efterfølgende er foreningen blevet landsdækkende og navnet ændret til Solar City Denmark.

Generalforsamling

Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen, der afholdes inden udgangen af april. Indkaldelse udsendes 4 uger inden. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 20 dage inden generalforsamlingen.

En uge før generalforsamlingen udsendes dagsorden med forslag der skal behandles, og revisorgodkendt årsregnskab.

Opstilling til bestyrelsen
Medlemmer, der ønsker at opstille til bestyrelsen, kan sende besked til sekretariat inden generalforsamlingen. Opstilling kan også ske på selve generalforsamlingen.

Formand, næstformand og bestyrelsesmedlemmer vælges ved afstemning. Se også bestyrelse.

Afstemning
På generalforsamlingen har hvert medlem én stemme, uanset kontingentklasse - eksempelvis har et firma kun én stemme.

Beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed blandt afgivne stemmer. Hvis man er forhindret, kan stemmes ved via skriftlig fuldmagt til andet medlem. Hvert fremmødt medlem kan højst medbringe én fuldmagt.

Bestyrelsen

Bestyrelsen består af maksimalt 15 medlemmer og 2 suppleanter, inklusiv formand og næstformand.

Valget gælder for en toårig periode. Som medlem af bestyrelsen er man med til at udstikke foreningens indsatsområder og udvikle projekter.

Medlemmer med interesse for foreningens arbejde opfordres til at opstille som kandidat på den årlige generalforsamling.

Det forudsættes, at medlemmerne kan tilføre bestyrelsen en særlig sagkundskab og profil til gavn for foreningens formål og arbejde.

Bestyrelsesmedlemmer

Jakob Klint